کد مطلب:275201 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:131

اسم اعظم تکوینی، امام است
اللهم انی اسئلك من اسمائك باكبرها و كل اسمائك كبیره اللهم انی اسئلك باسمائك كلها (دعای جوشن كبیر). خدایا من از تو می خواهم از نامهایت بحق بزرگترین آنها و همه نامهای تو بزرگست، خدایا من از تو می خواهم بحق همه نامهایت. اسم تنها و قطع نظر از مسمی چیست؟ تا چه رسد به اینكه بزرگتر یا كوچكتری داشته باشد هر ارزشی برای اسم است از جهت مسمی و صاحب آن اسم می باشد.



[ صفحه 143]



از جهت مسمی نیز هر اسمی با دیگری فرقی ندارد [1] و اسم در صاحبش محو است و ملاحظه (بطور استقلالی) نمی شود لذا همه اسماء كبیرند و كل اسمائك كبیره اما از جهت اسمیت كه تا چه اندازه بتواند صاحبش را نشان بدهد متفاوتند لذا اكبر بودن اینجا قابل تصور است. هر اسم تكوینی یك یا دو یا چند جهت از مسمی را نشان می دهد اما آن اسم پسندیده الهی كه وجه تابناك خداوندی است [2] آن دست دهنده خدا و گوش شنوا و چشم بینای خدا [3] آن آقائی كه نعمت خدا برای خوبان و عذاب خدا برای بدان است [4] همه جهات را می تواند نشان بدهد لذا اسم اعظم حقیقی اوست. [5] .



[ صفحه 144]



همان كلمات تامه خداوندی كه در دعاها به آنها پناه می بریم. دیگران كلمات خدایند اما ایشان كلمات تامه اند.


[1] قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ايا ما تدعوا فله الاسماء الحسني سوره اسراء 17 آيه 110.

[2] السلام علي اسم الله الرضي و وجهه المضيي ء و جنبه العلي. زيارت ششم حضرت امير (ع).

[3] السلام عليك يا عين الله الناظره و يده الباسطه و اذنه الواعيه و حكمته البالغه و نقمته الدامغه...

[4] السلام علي نعمه الله علي الابرار و نقمته علي الفجار.

[5] در ضمن بحثهاي اصول عقائد نويسنده كه بخش توحيد آن بنام آشنائي با مبدء آماده چاپ است مطالب جالبي درباره اسم تكويني و مسمي و همچنين كلمات تامه مشروحا ذكر شده است لذا اينجا به اشاره اكتفا گرديد.